Julafton

God Jul på er och hoppas att ni har haft en underbar julafton.
Våran har väl inte varit den bästa så kommande år kan det faktiskt bara bli bättre!
Jocke är nämligen EXTREEEMT utbränd nu och jag vet inte ens hur vi ska klara oss ut det här.
Men vi kämpar på och försöker göra så gott vi kan.

Jag och Lunabelle åkte iallafall till min mormor och firade jul där medan Jocke låg hemma och vilade upp sig. Vi hade det mysigt hos mormor men Jocke saknades ju så klart.
Vi har bestämt att vi ska fira jul här hemma med Jocke så fort han känner sig redo.
Jul går ju faktiskt att fira på andra dagar än på självaste julafton.

Om det är någon som har tips på hur jag kan underlätta allt som sker runt omkring oss nu så får ni gärna komma med det. Jag har ingen erfarenhet alls kring detta då både Jocke och vi andra struntat i att göra nått när doktorn sagt åt honom att ta det lite lugnare.
Jag ångrar verkligen nu att vi inte lyssnade bättre…

 

Comments 26
  • Amanda

    Enda som hjälper e att trappa ner på jobb utbrändhet går tyvärr inte över så snabbt kan hålla i sig månader år. Så de är vila och kanske samtal som kan tänkas behövas.

    Reply

  • Ella

    Hej Jonna
    Det är inte många gånger i livet man kan säga att man förstår, detta är dock ett av de sällsynta då man verkligen kan det och mena det från hjärtat. Har själv varit utbränd och det finns inga rätt eller fel från de som är närvarande förutom att finnas där och visa att man tar det på allvar och förstå att det är på riktigt för tro det eller ej alla har inte det stödet eller förståelsen. Jocke har tur som har dig 💞. Skynda långsamt, för lika lång tid som det har tagit att komma till utbrändhet, lika lång tid tar det att komma tillbaka. Jag har samma diagnoskombination som Jocke så jag vet också hur extremt mycket värre det blir med en utbrändhet. Man får börja göra saker som ger en energi och som man finner meningsfullt kortare stunder för att börja bygga upp orken igen, plocka bort de värsta bovarna/triggers som ger ångest och hjärntrötthet. Jag önskar jag kunde ge mer tips för att kunna lösa det men tyvärr finns det inga snabba lösningar när det kommer till psykisk ohälsa, jag kämpar fortfarande själv för att bli helt återställd (efter 4 år).
    Men vi slutar inte kämpa, för det positiva väger alltid över det negativa! 💞 .
    Allting gott till er!

    Reply

  • Lisa

    Promenader är stärkande.. Det skingrar tankarna.. Mår själv inte så bra emellanåt tyvärr

    Reply

  • Tova

    Jag hoppas att Jocke blir bra så snart som möjligt. En vinter för flera år sedan firade vi jul i slutet av februari. Det låter kanske väldigt konstigt men det berodde på att alla i släkten var sjuka veckorna kring jul och sen kom livet mellan. Men en helg i slutet av februari var alla friska och redo att fira jul, så känn ingen stress <3

    Reply

  • Emma

    Ta en paus från Youtube 💕💕

    Reply

  • Josefine

    Vår julafton blev också inställd pga sjukdom. Tråkigt men julafton går ju att fira andra dagar också, som sagt 🌸

    http://nouw.com/sjosefine

    Reply

  • Evelina

    Jag är också utmattad/utbränd. Och i början hade jag inte så bra stöd från någon i min närhet, ingen visste vad det var för fel på mig och ingen visste vad dom skulle göra. Men det enda jag ville ha var ett stöd, någon som förstod vad jag gick igenom och som lät mig gå igenom det. Men det var ingen som gjorde det.. ingen förstod hur det kunde ta en hel vecka innan jag fick gjort EN syssla i hemmet och då blev det gnäll och bråk.

    Men, det jag ville säga är att så länge du ger ditt stöd och din förståelse till Jocke, så kommer han klara det. Är det så att han inte klarar av att stiga upp ur sängen en dag, låt han ligga i sängen. Jag vet att det kommer bli tungt för dig när du måste klara av allt själv men det är de enda som hjälper. Att låta Jocke göra saker i den takt han klarar av.

    Jag vet att du kommer göra allt för Jocke, och det betyder så himla mycket för honom. Det vet jag.

    Du är grym Jonna, du är stark och tillsammans så klarar ni det här 😊

    Reply

  • Theres

    Promenader ute. Viktigt med frisk luft och röra på sig. Vila och samtal med psykolog för Jocke skulle jag rekomendera. Har tyvärr egna erfarenheter kring detta 😔

    Förståelse och tålamod från din sida. Detta är tyvärr inte något som går över på några dagar utan snarare månader. Var försiktig du också bara och lyssna på kroppens singnaler ❤

    Tips är att ni kanske kan åka iväg och bo på hotell en vecka och inte jobba alls. Bara ro om varandra och ta det lugnt.

    Reply

  • Anonym

    Pausa allt med sociala medier. Det viktigaste vi följare vill är att ni ska må bra. Det är roligare att följa er när ni mår bra rakt igenom. Så åk iväg, stäng av mobilerna och bara va. Be han avboka saker längre fram. Jag har själv varit utbränd och fick pausa allt i min vardag och förlorade pengar på det. Men jag fick mitt liv tillbaka och det är det som är de viktigaste utav allt.

    Reply

  • Lina

    Problematiken med utbrändhet är att om man inte sätter stopp så kan de sluta med bestående men tyvärr.
    Vissa kommer aldrig tillbaka till jobbet som de gjort förut, de är allvarliga saker, inget man leker med direkt

    Reply

  • Elsa

    Problematiken med utbrändhet är att om man inte sätter stopp så kan de sluta med bestående men tyvärr.
    Vissa kommer aldrig tillbaka till jobbet som de gjort förut, de är allvarliga saker, inget man leker med direkt

    Reply

  • Mimmi

    När min far fick stroke, min dotter blev sjuk o vi fick akut badrumsrenovering o var utan toa i månad så blev jag utbränd – utmattningssyndrom. Och högt blodtryck. Jag kunde just då inte ‘ta det lugnt’ pga pappa var på sjukhus och behövde mig och min dotter behövde mig. Eft lång tid utvecklades det t Fibromyalgi. Och det lever jag med nu. Med fatigue som gör jag ibl inte kommer upp ur sängen. Med värk som är förlamande. Med dåligt minne som är förkrossande. Vimsig som få. Har bröstsmärtor som är kronisk Tietzes. Och 50 andra symptom.
    Jag fötsöker leva med detta och med en far som nu ist har demens o bor ändå fortfarande ensam pga han inte får hjälp. Vi håller på med det. Och döttrar som har diagnoser.
    Det enda jag kan göra är att vila oftare. Om jag inte kommer upp så ligger jag kvar helt enkelt. Vilar. Jag gör mer för min skull nu. Jag går ut o äter m vän tex. Jag försöker sluta ha dåligt samvete ,men det är inte lätt. Krya på Jocke.
    Kram

    Reply

  • Nathalie

    Att bara göra saker som ni känner är roliga är mitt tips.. Att få tänka på annat kan vara skönt, men det är även viktigt att Jocke inte blockerar känslorna han har, även om de är förjävliga, för det är okej att vara ledsen och inte må bra, det visar bara att man är mänsklig. Mysa med dig och Lunabelle en hel dag och inte ha några måsten, och om det går, lägga bort mobilerna under den stunden/dagen.

    Jag hoppas att ni alla (även Danjal) börjar må bättre och att ni kommer tillbaka när NI känner er redo och inte när vi följare saknar er. (det gör vi ju redan, men det är viktigare att ni alla får må bra!)

    Ta nu hand om varandra och lägg fokus på att ni ska må bra! <3 Varma kramar från Norrland!

    Reply

  • Veronica

    Undvik stress, press och måsten en längre tid.
    Låt honom göra det som han klarar och vill. Ta hjälp av någon som kan bo hos er och underlätta eller anlita städning.

    Avlastning är även viktigt för dig Jonna.
    För det gör ju även att Joakim slipper ångesten över att du får göra mycket själv.

    Framför allt även försök att få i alla fall 5 min ute varje dag. Frisk luft är otroligt viktigt.

    All kärlek till er och som jag skrev i kommentaren tidigare att be om hjälp är en styrka och inte svaghet.
    Man kan inte alltid klara allt själv även om man vill och önskar 💕

    Reply

  • Sandra

    Fina ni ❤️

    Jag får ont i själen av att höra hur ni kämpar med psykisk ohälsa och ni ska veta att er familj absolut inte är ensamma 💔 Jag själv har varit drabbad, jag fick mitt första barn för 5 år sedan och i samband med det blev jag utmattad och fick ptsd (posttraumatiskt stressyndrom). Sonen var då lika gammal som er dotter är nu. Har även vänner och familjemedlemmar som är drabbad av utbrändhet och annan psykisk ohälsa. Sömn, avlastning, finnas där för varandra och sänka kraven i vardagen, göra sånt som man annars mår bra av, musik och samtal hjälpte mig men det tog lång tid att läka. Ärren och minnena finns kvar. Vill ni veta mer eller prata bara så kontakta om ni vill.
    Kram ❤️❤️❤️

    Reply

  • Fanny

    Hej Jonna! Glad att jag hittade ditt blogginlägg.

    Jag har aldrig varit utbränd, däremot så lider jag av hjärntrötthet efter en hjärnblödning vilket har några likheter. Min hjärntröttet går i vågor. När den är som värst så är jag ofantligt trött, ljus och ljudöverkänslig, huvudvärk, lättstressad, ångest, nedstämdhet osv. Ni känner säkert igen symptomen.

    Jag har haft otroligt svårt att anpassa mig till detta och har fortfarande svårt än idag (jag insjuknade för drygt 16 månader sedan).

    Här nedan kommer några tips:

    Listor och dagsscheman med ”måste-göra-saker”. Detta har ni säkert redan fått tips om. Problemet är att man ofta skriver upp för mycket vilket istället triggar. Börja med en till två saker om dagen. Om det blir för mycket, skriv ingenting!

    Vilopauser. Försök att få in vilopauser dagarna. Jag hade en period när jag sov 15-30 minuter efter lunch samt en kortare stund efter middagen. Då orkade jag vara igång lite mer under dagarna. Testa er fram vilka tider och hur länge som passar bäst! Så ni inte förstör nattsömnen.

    Fysisk aktivitet. Att träna stärker hjärnan(Boktips ”hjärnstark”, finns även som ljudbok). Räcker med dagliga promenader.

    Magnesiumtabletter(detta har jag inte testat själv men enligt research ska detta vara väldigt uppskattat av vår hjärna eftersom att vi i Sverige inte får i oss tillräckligt mycket Magnesium). Det sägs minska stress, nedstämdhet, göra så att man sover bättre osv)
    …….
    JAG VET hur svårt det är vilja göra hundra grejer samtidigt, men vi MÅSTE lära oss att lyssna på våra kroppar. Vi har bara ett liv och det är nu.

    Ta hand om er❤️

    Reply

  • Camilla

    Jag tror att när han mår bättre igen så försök ha fasta arbetstider och lediga helger , alt jobba en helg i mån. Stäng av telefonen tex kl. 17 på em. Omman meddelar folk i god tid att ni bara ska ha ”öppet” tex 8-16 så tror jag folk snabbt lär sej det😘 det skulle göra att ni får mer normal tid tillsammans och Jocke hinner med att vila och göra saker han tycker är kul❤️ Krya på honom nu

    Reply

  • Jessica

    Jag tror verkligen ni skulle behöva en paus från allt o bara vara tillsammans o ta hand om varandra.
    Det händer mycket för er nu och ni skulle behöva komma iväg lite.

    Försök om ni kan att åka till något lugnt och mysigt ställe där ni bara kan vara. Stanna någon natt eller två.
    Mitt tips är till någon mysig stuga och ta med några sällskapsspel.

    Jag o Mannen åker ofta till säfsen och hyr stuga och då är vi bara där för att vara och ta de lugnt och bara umgås o strunta i allt annat runt om kring.

    Ni kommer klara er igenom detta, fortsätt kämpa bara! ❤️

    Reply

  • Jessica

    Enda som hjälper är att trappa ner på jobb och ta bort sånt som triggar fram ångest. Som nån annan nämnde, så lika lång tid det tar att bränna ut sig, lika långtid tar det att ta sig tillbaka. Har själv lika dignoser som Jocke. Har precis tagit mig tillbaka efter 2år som sjukskriven. Promenader i skogen är bra även att äta bra kost hjälper till att få ett bättre mående! Jag tog inte träning och kost på så stort alvar i början när läkaren rekommenderade det men när jag sen gjorde det så vände mitt mående väldigt fort. Gör större skillnad än vad man tror. Psykolog kontakt kan vara bra i början när man krasar, finns så himla mycket bra hjälp att få bara man pratar med läkarna om vad man vill ha hjälp med. Dom erbjuder ibland inte saker utan man måste ta reda på saker själv och be om det. Det orkar man inte när man är sjuk men fundera ut vad Jocke behöver hjälp med och ta med er det till läkaren för dom har så mycket saker dom kan hjälpa till med. Min add gör det svårt att ta tag i mitt egna mående speciellt när jag mår dåligt, där kanske du Jonna kan stöta Jocke att påminna honom om att göra sånt han mår bra av, tex föreslå att ni ska ut och gå. Prata igenom med Jocke och fråga vad du kan hjälpa han med när du ser att han glömmer bort sig själv. Massa kramar till er!

    Reply

  • Emma

    God Jul i efterskott på er! 😊
    Självaste julen kan ni fira ihop när som helst! Även om de skulle ta tid ända tills sommaren, tills Jocke känner sig bättre. Eller bara släppa pressen över traditionen denna tuffa tid och fira lika mysigt nästa år!
    Att bli utbränd eller ”gå in i väggen” är man varken beredd på eller redo för. Det kommer bara som en smäll. På riktigt som en blixt från klar himmel. Det enda man kan göra för att de värsta ska gå över, är att trycka på stoppknappen. Inte pausknappen, utan den riktiga off-knappen. Och vara off ett bra tag. Och det enda du kan göra är att låta honom. Himla dåligt timeing, nu med bebis o allt. Men ge han så mycket kärlek som det bara går. Från både dig och Lunabelle ❤️. Det och vila. Det är det som hjälper. Och för din del, få inte dåligt samvete eller tro inte att du inte räcker till! För väggen han krocka med var inte du! Och tro mig, han vet hur mycket du försöker hjälpa honom och när han väl mår bättre kommer han tacka dig!
    LYCKA TILL MED ALLT ❤️

    Reply

  • Z

    Ta bort alla måsten, han ska inte känna han har plikter utöver sig själv.
    T. Om dottern och du kan kännas övermäktigt och sen dåliga samvete över att han ev inte pritoterar er just nu.
    Jag brände ut mig förra året i dec, fortfarande inte helt bra. Men så mycket bättre.
    Vila, bra mat, någon att prata med.
    Kramas.

    Reply

  • S

    Inga krav, bara vara runt dom man älskar. Försöka ta promenader så mycket man orkar, en kortare vistelse utomhus är bättre än ingen alls. Mindfullness, gå ut i skogen och sätt er på en sten. Lyssna på ljuden från skogen och andas. Försök bara fokusera på ljudet från skogen här och nu och far tankarna iväg försök att komma tillbaka att lyssna på ljuden från skogen igen, se inte det som ett misslyckande, första gången jag gjorde det for tankarna iväg 1000gånger på en minut men jag försökte alltid komma tillbaka och det hjälpte mig enormt mkt i min återhämtning. Försök hitta på något som han gillar, även om han inte känner för det men ta det lugnt och ingen stress. För mig funka det även att komma bort från huset med familjen ett tag för att slippa alla vardagssysslor och allt kaos hemma. När han mår lite bättre kan han försöka få in en sak att göra varje dag, kan vara tex plocka ur diskmaskinen, eller rensa en låda typ, behöver inte vara mer avancerat än så men det är super viktigt att man ändå håller igång med någonting så man inte tappar allt(vilket man gör i början). Hoppas ni hittar det som funkar för Jocke och er! Det kan bara bli bättre när man är på botten. Kram!

    Reply

  • Linda

    Tyvärr brukar de enda man kan göra emot utbrändhet vara att ta de lugnt. Bort med all stress och press under en tid. Sen komma sakta tillbaka. Trappa upp inte köra all in direkt. Som närstående kan man bara finnas där och kanske underlätta genom att göra en del måsten så personen slipper. Usch de där är jätte jobbigt. Både att vara den som är utbränd och att vara anhörig som står ijämter. 😞 Varit på båda sidorna🙈 ta emot hjälp om det erbjuds. Kanske någon som kan bjuda på mat någon dag och någon som kan dammsuga av. Sånt underlättar med.💖

    Reply

  • Anette

    Ta en paus från ALLT som stressar! Ingenting är viktigare än hälsan.
    Sök hjälp och ta emot allt som går att få.
    Tänk ”Är det här något som ger eller tar energi?”, och gör bara sådant som GER energi.

    Ni fixar det här. Ni har en styrka i att du också vet hur det är att må dåligt psykiskt. Förståelse är viktigt.

    All lycka till er!

    Reply

  • Anna

    Utmattningssyndrom önskar jag inte ens min värsta fiende. Jag har varit sjukskriven för detta under två tillfällen. Det viktigaste är att lyssna på kroppen. Ta många pauser och Vara medveten om att allt kan ändras på en sekund. Allt kan vara bra men sen får du ett stresspåslag av en liten grej och allt kan vara förstört och du orkar inget. Det kan vara svårt som anhörig att förstå läget för du som är utmattad kan inte alltid själv förstå hur det är. Du kan missbedöma ditt tillstånd. I början av en utmattningssyndrom är skamen värst. Du skäms för att du inte orkar. Du ville att allt ska vara som vanligt och att allt ska bli bra. Såg er vlogg precis och när Jocke säger att han har ångest för att han förstört Lunabelles första jul så förstår jag hans känslor. Han behöver absolut inte känna sig för hon kommer inte komma ihåg denna julafton ändå eftersom hon är så liten. Dessutom är det viktigaste att hon vet att ni älskar henne. Det ser man på henne att hon vet. Det är tydligt att både du och Jocke älskar Lunabelle och hon är älskad dotter. Han kommer ha dåliga dagar. Han kommer ha bra dagar. Dagar som han tror att han är sitt gamla jag igen. Det är deppigt att säga men han behöver hitta sitt nya jag. Han behöver veta hur mycket han kan göra utan att det bli för mycket. Den första tiden nu ska han dock prioritera återhämtning. Återhämtning är olika för alla. Det ska vara säker som han tycker om utan att det blir ett krav. En del vill eller behöver sova fler gånger per dag. Tupplurar under dagen. Det finns en teori som heter The spoon. Den förklarar hur mycket energi man har. Säg 10 skedar för en dag. Att gå upp tar 2 skedar. Äta mat 1 sked/måltid. 5 skedar för att skriva ett mail. Vad vill man lägga dagens skedarna på? Det är ett sätt att tänka. Sen behöver han hjälp med att hantera ångesten och de obehagliga känslorna.
    Hoppas ni förstår och känner det hjälpte något. Styrkekramar till er!

    Reply

  • Helen

    Pausa allt som inte måste vara är mitt råd 😀 fira jul du å Jocke å plutt 💖 de andra kan ni fira med sen 😁 jag har inte varit utbränd vad jag vet men mått psykiskt dåligt 😐 å då var d mycket svårt å ta beslut, så d kanske underlättar om han slipper ta så mycke beslut 😀 försök å undvik diskussioner om d går 😀 promenader i lugna miljöer 😁 gärna sol om d finns 😁 lugn å ro å vila är mina råd 😊 kram på er båda 💖

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *